Το Εθνικό Θέατρο σε αγαστή συνεργασία με το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ, χάρη στην υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού που αγκάλιασε με θέρμη την πρωτοβουλία, και με αρωγούς την Περιφερειακή και Τοπική αυτοδιοίκηση, βγαίνει εκτός των στενών γεωγραφικών του ορίων και συναντά το κοινό του σε περισσότερους από 16 χώρους πολιτισμού σε όλη την Ελλάδα.
Με φυσικό φως και ήχο, το τελευταίο σωζόμενο έργο του Αριστοφάνη, ο Πλούτος, που κορυφώνει «κομψά» τον πειραματισμό του ποιητή με το κωμικό είδος, θα παρουσιαστεί στα παρακάτω αρχαία θέατρα της χώρας: Αιγείρας, Αμβρακίας, Αρκαδικού Ορχομενού, Άρτας, Γιτάνων, Γυθείου, Δημητριάδος, Ερέτριας, Ζέας, Θορικού, Καβειρίου, Κασσώπης, Μαρώνειας, Μίεζας, Ορχομενού Βοιωτίας, Πλευρώνας και στο Εκκλησιαστήριο Μεσσήνης.
Μια ευτυχής σύνδεση του σύγχρονου πολιτισμού με τα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς και ταυτόχρονα μια πολύτιμη συνέργεια ανάμεσα σε φορείς πολιτισμού, που φέρνει τη δραματική τέχνη και κάποιους από τους φυσικούς της χώρους στο επίκεντρο της ζωής των τοπικών κοινοτήτων.
Για τον Πλούτο
Ο γέρος Χρεμύλος πηγαίνει στο μαντείο των Δελφών για να ρωτήσει τον Απόλλωνα, αν πρέπει να αναθρέψει τον γιο του διδάσκοντάς του την αξία της αδικίας, που θα εξασφαλίσει τη μελλοντική του ευμάρεια. Ο Θεός δεν απαντά ευθέως, αλλά τον παροτρύνει να ακολουθήσει τον πρώτο άνθρωπο που θα αντικρίσει βγαίνοντας από το μαντείο. Ο Χρεμύλος ακολουθεί τη συμβουλή του Απόλλωνα και παίρνει στο κατόπι έναν γέρο τυφλό άνδρα. Με τη βοήθεια του δούλου του Καρίωνα, ανακαλύπτει πως ακολουθούσε τον Πλούτο. Το σχέδιο του Χρεμύλου είναι να θεραπεύσει την τυφλότητα του Πλούτου με τη βοήθεια του Ασκληπιού, ώστε εκείνος να μοιράσει δίκαια τα δώρα του στους ενάρετους πολίτες. Η Πενία (Φτώχεια), που διαφέντευε την πόλη έως τώρα, προσπαθεί να τους σταματήσει, θυμίζοντας στον Χρεμύλο -αλλά και στο κοινό- την ανάγκη και την αξία του μετρημένου βίου. Σ’ αυτόν τον αγώνα λόγου, όμως, η Πενία θα χάσει κατά κράτος.
Ο Ασκληπιός κάνει το θαύμα του και ο Πλούτος ανακτά την όρασή του και μαζί τη σοφία του. Στο σπίτι του Χρεμύλου γίνεται το αδιαχώρητο από τις επισκέψεις που δέχεται ο Πλούτος. Η νέα κατάσταση δεν άλλαξε μόνο τις κοινωνικές ισορροπίες αλλά έφερε αναστάτωση και στον Όλυμπο. Ο Ερμής, ο αγγελιαφόρος των θεών, έχει μείνει άνεργος και ζητάει βοήθεια από τον Πλούτο, ενώ ο Ιερέας στον ναό του Δία λιμοκτονεί, γιατί οι Αθηναίοι έχουν σταματήσει τις θυσίες. Τελικά, πρυτανεύει η σύνεση και ο Πλούτος, συνοδεία του Χορού, οδηγείται στο παλιό του σπίτι, στο πίσω μέρος του ναού της Αθηνάς στον Παρθενώνα, όπου φυλάσσονταν τα χρήματα του Δημοσίου.
Με τον Πλούτο (338 π.Χ.), την τελευταία απ’ τις σωζόμενες κωμωδίες του Αριστοφάνη, αφήνουμε πίσω μας τη δομή και τα μοτίβα της Παλαιάς Κωμωδίας και περνάμε στη Νέα Κωμωδία. Ο Αριστοφάνης στον Πλούτο αφαιρεί τα χορικά, την παράβαση και το κεντρί του περιπαικτικού αστεϊσμού από τον στίχο του, για να στρέψει το ενδιαφέρον του στα προβλήματα του καθημερινού βίου.
Σκηνοθετικό σημείωμα
Ο τυφλός θεός Πλούτος ξαναβρίσκει το φως του και μοιράζει ισότιμα τα αγαθά στην κοινωνία. Πρώιμος «σοσιαλιστής» ή απλά νοσταλγικός μιας «χρυσής εποχής» που χάθηκε; Το έργο γραμμένο το 388 π.Χ., μετά την ήττα της αθηναϊκής δημοκρατίας στον Πελοποννησιακό πόλεμο, προτείνει μια άλλη αριστοφανική ουτοπία. Όμως μια κοινωνία, οι υλικές ανάγκες της οποίας θα έχουν καλυφθεί πλήρως, είναι μια ευτυχισμένη κοινωνία; Η ατομική ευδαιμονία προηγείται της κοινωνικής ευημερίας; Πότε είναι κανείς πραγματικά ελεύθερος; Πότε σπάνε τα δεσμά της ευτυχίας;
Σε αυτή την μετα-εποχή του έργου, η παρουσία του χορού είναι μηδαμινή, απλός παρατηρητής των εξελίξεων. Ένας χορός που απουσιάζει, σύμβολο μιας πόλης που αδιαφορεί. Ένας μικρός θίασος ηθοποιών γυρίζει την Ελλάδα, προσκαλώντας τους θεατές σε μια νέα συνάθροιση σε χώρους που κάποτε η κοινωνία διασκέδαζε, συζητούσε, έπαιρνε αποφάσεις. Μας καλεί να αφουγκραστούμε μαζί, να γελάσουμε μαζί και εν τέλει να επιστρέψουμε στη συνύπαρξη, εγκαταλείποντας την τεχνολογική και κάθε λογής μοναξιά.
Μάνος Βαβαδάκης
Πληροφορίες
Πρόγραμμα Περιοδείας
- 18/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Καβειρίου, Θήβα
- 19/07 20:00Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος, Βόλος
- 21/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Μαρώνειας, Ροδόπη
- 24/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Μίεζας, Νάουσα
- 26/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Γιτάνων, Φιλιάτες Θεσπρωτίας
- 27/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Κασσώπης, Πρέβεζα
- 28/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Αμβρακίας, Άρτα
- 30/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας, Μεσολόγγι
- 31/07 19:30Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας, Αίγιο
- 01/08 19:30Εκκλησιαστήριο Μεσσήνης
- 02/08 19:30Αρχαίο Θέατρο Γυθείου
- 03/08 19:30Αρχαίο Θέατρο Αρκαδικού Ορχομενού, Τρίπολη
- 30/08 19:00Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας
- 31/08 19:00Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας
- 05/09 18:30Αρχαίο Θέατρο Ορχομενού Βοιωτίας
- 11/09 18:30Αρχαίο Θέατρο Ζέας, Πειραιάς
- 13/09 18:30Αρχαίο Θέατρο Θορικού, Λαύριο
Η είσοδος στους χώρους είναι δωρεάν με δελτία εισόδου, που θα διανέμονται μια ώρα πριν την έναρξη των παραστάσεων. Στο Αρχαίο Θέατρο της Αμβρακίας η είσοδος είναι ελεύθερη χωρίς δελτίο εισόδου.
Στο Θέατρο Γιτάνων (Φιλιάτες Θεσπρωτίας), Αρχαίο Θέατρο Κασσώπης (Πρέβεζα), Αρχαίο Θέατρο Πλευρώνας (Μεσολόγγι), Εκκλησιαστήριο Μεσσήνης, Αρχαίο Θέατρο Ορχομενού Βοιωτίας και στο Αρχαίο Θέατρο Ζεάς (Πειραιάς) θα καταβάλλεται το αντίτιμο του εκάστοτε αρχαιολογικού χώρου.
Το πρόγραμμα υπόκειται σε τροποποιήσεις. Για περισσότερες πληροφορίες: n-t.gr
Διάρκεια: 60΄
Θερμές ευχαριστίες στους Δήμους Θηβαίων, Μαρώνειας-Σαπών, Νάουσας, Φιλιατών, Πρεβέζης, Ιεράς Πόλης Μεσολογγίου, Αιγιαλείας, Τριπόλεως, Μεσσήνης, Γυθείου, Ορχομενού Βοιωτίας, Λαυρεωτικής, Ερέτριας, Άρτας, Πειραιά και στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
συντελεστές παράστασης
-
Δημοσθένης Παπαμάρκος
Μετάφραση, Διασκευή -
Μάνος Βαβαδάκης
Σκηνοθεσία, δραματουργική επεξεργασία -
Τζίνα Ηλιοπούλου
Σκηνικά, κοστούμια -
Λίνα Σταυροπούλου
Σκηνικά, κοστούμια -
Δημήτρης Τάσαινας
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση -
Μυρτώ Γράψα
Κίνηση -
Μελίνα Παιονίδου
Μουσική διδασκαλία -
Βιβή Σπαθούλα
Δραματολόγος παράστασης -
Άρης Λάσκος
Βοηθός σκηνοθέτη -
Αλεξάνδρα-Αναστασία Φτούλη
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου -
Μαριάνθη Ξυνταριανού-Τσιροπινά
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη