Εθνικό Θέατρο

Καλλιτεχνικός Προγραμματισμός: Καλοκαίρι 2022 | Χειμώνας 2022-2023 [Συνέντευξη Τύπου – 12.5.22]

12.5.2022

Σήμερα, Πέμπτη 12 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνέντευξη τύπου του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχου, ο οποίος ανακοίνωσε στα ΜΜΕ τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό για το καλοκαίρι 2022 και προχώρησε σε μια πρώτη παρουσίαση του προγραμματισμού για τη χειμερινή θεατρική περίοδο 2022-2023. Στη συνέντευξη τύπου παρευρέθη και ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης.

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ

 

«Εκείνο που θα ξεχωρίση το θέατρο τούτο από τις γνωστές μας θεατρικές επιχειρήσεις, είναι κάτι αρκετά σημαντικό και ουσιαστικό αυτό καθ’ εαυτό −είναι η δημιουργία καλλιτεχνικού θεατρικού πυρήνος στην Ελλάδα −είναι δηλαδή η προσπάθεια να δημιουργηθή ένα θέατρο, άξιο του ονόματός του και της αποστολής του −ένα θέατρο που να συγκεντρώνη τις καλύτερες −αν είναι δυνατόν− καλλιτεχνικές δυνάμεις, να τις πειθαρχήση και να τις ωθήση προς τον ίδιο ενιαίο σκοπό −προς τη δημιουργία μιας σκηνής με σταθερές καλλιτεχνικές βάσεις, με σταθερή καλλιτεχνική ηθική, μιας σκηνής που αν δεν μπορέση να δώση την οριστική μορφή στο ελληνικό θέατρο […] να προκαλέση όμως το σεβασμό προς τη σημασία που έχει η σκηνή, και να δείξη τη σοβαρότητα που ενυπάρχει στην ιδέα του θεάτρου».

                                                                               Φώτος Πολίτης
Ομιλία στους ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου, 1932[1]

 

Το 1932 ο Φώτος Πολίτης, ο πρώτος σκηνοθέτης του Εθνικού Θεάτρου, έθεσε εύστοχα −στην ιστορική του ομιλία προς τους ηθοποιούς− τους στόχους ίδρυσης του Εθνικού. Σήμερα, 90 χρόνια μετά, το Εθνικό παραμένει παρόν, διανύοντας μια πολυκύμαντη πορεία και παραμένοντας διαχρονικά ένας βασικός πυλώνας της ελληνικής θεατρικής ζωής.

Στα 90 αυτά χρόνια πέρασαν από τη θέση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης πολλοί σημαντικοί άνθρωποι του θεάτρου, που −παρά τις όποιες διαφορές τους− αγωνίστηκαν για την πρόοδο του οργανισμού, συμβάλλοντας όλοι τους στη συνέχεια ενός ιστορικού θεσμού. Γιατί το Εθνικό οφείλει να έχει συνέχεια, πιστεύω, ο εκάστοτε νέος διευθυντής του δεν καλείται να γκρεμίσει και να ξαναχτίσει τα πράγματα από την αρχή, αλλά να υιοθετήσει όλες τις θετικές μεταβολές προηγούμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων, και φυσικά να εξελίξει τον οργανισμό εμπλουτίζοντας τη δραστηριότητά του με νέες πρωτοβουλίες και δίνοντας το δικό του καλλιτεχνικό στίγμα, χωρίς όμως να απαξιώνονται οι προσπάθειες που προηγήθηκαν.

Όμως η συνέχεια του Εθνικού εξασφαλίστηκε πρωτίστως χάρη στους εκατοντάδες ανθρώπους που δούλεψαν για το θέατρο στην πορεία των 90 αυτών χρόνων. Το Εθνικό Θέατρο είναι οι άνθρωποί του, είναι οι εργαζόμενοί του, είναι όλοι αυτοί οι λαμπροί καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάστηκε τα τελευταία 90 χρόνια, αλλά και όλο το τεχνικό και διοικητικό προσωπικό που εργάζεται, αφανώς, πίσω από τη σκηνή. Οι άνθρωποί του είναι η παρακαταθήκη του, το παρόν, παρελθόν και μέλλον του.

Το Εθνικό Θέατρο ανήκει σε όλους μας, γι’ αυτό και οφείλει να είναι ανοιχτό σε όλα τα άτομα, όλων των ηλικιών, όλων των χρωμάτων, όλων των φύλων, όλων των σεξουαλικών προσανατολισμών, όλων των σωματικών ιδιαιτεροτήτων, όλων των αισθητικών και ιδεολογικών αντιλήψεων, όλων των διαφορών που κάνουν τον καθένα από εμάς μοναδικό. Ένα θέατρο που προσκαλεί όλους να μετέχουν σε αυτό, κοινό και καλλιτέχνες.

Για να υπηρετήσει τους σκοπούς του το Εθνικό πρέπει, πιστεύω, να υπηρετεί κάποιες βασικές αρχές:

  • Να υπερασπίζεται το θέατρο συνόλου.
  • Να συστρατεύει όσο γίνεται περισσότερους καλλιτέχνες του θεάτρου μας που υπηρετούν την τέχνη τους με αφοσίωση.
  • Να λειτουργεί ως ένα πολυσυλλεκτικό θέατρο που ενσωματώνει όλες τις τάσεις του ελληνικού θεατρικού τοπίου, χωρίς αποκλεισμούς, με επιλογή καλλιτεχνών πολύ διαφορετικών αισθητικών αντιλήψεων.
  • Να δίνει βήμα σε όλες τις γενιές: σε δόκιμους, ανερχόμενους, αλλά και πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες του θεάτρου.
  • Να υπηρετεί ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, κλασικών και σύγχρονων, αλλά και να διερευνά νέες δραματουργικές φόρμες.
  • Να προωθεί την ελληνική θεατρική γραφή.
  • Να προάγει την παρουσία του ελληνικού θεάτρου στη διεθνή σκηνή.
  • Να συμβάλλει ευρύτερα στη θεατρική και καλλιτεχνική παιδεία της χώρας, όχι μόνο μέσω των παραστάσεών του, αλλά και μέσω άλλων κοινωνικών δράσεων και προγραμμάτων που ωφελούν το σύνολο της κοινωνίας.
  • Να προσπαθεί διαρκώς να διευρύνει ολοένα και περισσότερο το κοινό του.
  • Να διαχειρίζεται τα οικονομικά του με σύνεση και με πλήρη διαφάνεια.

 

Βασικές αρχές που θα σκεφθείτε ότι είναι αυτονόητες βέβαια, αλλά νομίζω πως είναι σκόπιμο να επαναδιατυπωθούν, τώρα που το Θέατρο κλείνει τα 90 του χρόνια.

Από το 1932 έως σήμερα το Εθνικό ήταν παρόν, ποτέ δεν σταμάτησε όλα αυτά τα χρόνια, παρά τις πολλές δυσκολίες που αντιμετώπισε η χώρα κατά περιόδους. Σήμερα που βιώνουμε μια δύσκολη και πάλι πραγματικότητα, με έναν πόλεμο να μαίνεται δίπλα μας, την πανδημία να είναι ακόμα παρούσα, την ενεργειακή και οικονομική κρίση να δείχνει τα δόντιά της, το Εθνικό είναι, και θα είναι, εδώ. Δεν μπορούμε παρά να συνεχίζουμε, παρά τις δυσκολίες, να σχεδιάζουμε για το μέλλον, να κοιτάμε μπροστά ελπίζοντας.

                                                             Γιάννης Μόσχος

 

[1]«Η ομιλία του Φώτου Πολίτη στους ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου», περ. Θεατρικά, τχ. 11-12-13, Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος 1973, σ. 65-67.


ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2022

  • Μήδεια του Μποστ

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
8 και 9 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022

  • Αίας του Σοφοκλή

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
29 και 30 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022

  • Δίπλα-δίπλα των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη

Κτήριο Τσίλλερ | Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»
Από 7 Μάϊου έως 5 Ιουνίου 2022

 

  • ΔΕΛΦΟΙ 14-29 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022

5ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ


ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
ΧΕΙΜΕΡΙΝΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2022-2023

ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΣΚΗΝΩΝ

  • Κτήριο Τσίλλερ-Κεντρική Σκηνή: Κλασικοί συγγραφείς
  • Κτήριο Τσίλλερ-Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»: Σύγχρονα, άπαιχτα έργα του Ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου
  • Θέατρο Rex-Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη»: Μουσικά έργα-Μικτά θεάματα
  • Θέατρο Rex-Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»: Μικρό Εθνικό (Παιδική & Εφηβική Σκηνή)
  • Θέατρο Rex-Σκηνή «Κατίνα Παξινού»: Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών

 

ΚΤΗΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

  • Χένρικ Ίψεν
    Βρυκόλακες
    Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής
  • Χάινριχ Φον Κλάιστ
    Σπασμένη στάμνα
    Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης-Νίκος Χατζόπουλος
  • Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
    Ρωμαίος και Ιουλιέττα
    Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς

 

ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»

  • Ντμίτρι Ντανίλοβ
    Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ
    Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
  • Πένυς Φυλακτάκη
    Ο άλλος
    Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
  • Τόνυ Κούσνερ
    Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
    Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος

 

ΘΕΑΤΡΟ REX

ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»

  • Τσάρλι Τσάπλιν
    Τα φώτα της πόλης 
    Μιούζικαλ σε μουσική Θοδωρή Οικονόμου και στίχους Σταύρου Σταύρου
    Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Αμάλια Μπένετ
  • Μια νύχτα στην Επίδαυρο
    Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος

 

ΣΚΗΝΗ «ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ»

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ

Καλλιτεχνική υπεύθυνη: Σοφία Βγενοπούλου

Παιδική Σκηνή

  • Ανδρέα Φλουράκη
    Η Χάιντι και τα βουνά
    Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Εφηβική Σκηνή

  • Φρανκ Βέντεκιντ
    Το ξύπνημα της άνοιξης
    Σκηνοθεσία: Γιάννης Καραούλης

Η Εφηβική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» που έχει ενταχθεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020.

 

ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»
Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών

Καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι:
Γιώργος Κουτλής (2022-23)
Κατερίνα Γιαννοπούλου (2023-24)
Ελένη Ευθυμίου (2024-25)

Πρόγραμμα: υπό διαμόρφωση

 

Εορτασμός των 100 χρόνων από τη γέννηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Σύμπραξη με το Θέατρο Τέχνης

  • Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Θέατρο της Οδού Φρυνίχου

Μια παραγωγή του Εθνικού της περιόδου 2020-21 που δεν παίχτηκε ποτέ μπροστά σε ζωντανό κοινό (έκανε μόνο ένα live-streaming), θα επανέλθει στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης της Οδού Φρυνίχου.

  • Βραδιά μνήμης για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη

Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου
Μια γιορτή μνήμης με θέμα τις παραστάσεις του Ιάκωβου Καμπανέλλη που έχουν ανέβει στο παρελθόν στο Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης, σε κοινή επιμέλεια των δύο θεατρικών οργανισμών και με τη συνεργασία της Κατερίνας Καμπανέλλη.


Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης είναι διαθέσιμο στην ενότητα Downloads παρακάτω

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση του περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητας μας.
Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies.