Εθνικό ΘέατροΕθνικό Θέατρο

LA COMMEDIA È UN’ARTE – Η ΚΩΜΩΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ | Θεατρικό εργαστήρι του Piccolo Teatro Di Milano στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου

03.2.2020

LA COMMEDIA È UN’ARTE – Η ΚΩΜΩΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ | Θεατρικό εργαστήρι του Piccolo Teatro Di Milano στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου

LA COMMEDIA È UN’ARTE – Η ΚΩΜΩΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ – ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ PICCOLO TEATRO DI MILANO ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

28 Ιανουαρίου – 1 Φεβρουαρίου 2020, Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου

Μια συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου, του Piccolo Teatro του Μιλάνο, του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου και της Πρεσβείας της Ιταλίας στην Αθήνα.

Ένα εργαστήρι που επιμελούνται οι καλλιτέχνες του Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa και θα καταλήξει σε μια παράσταση ανοιχτή για το κοινό την 1η Φεβρουαρίου.

Στόχος η μελέτη, η εκμάθηση και η πρακτική τεχνικών αυτοσχεδιασμού και υποκριτικής με τις μάσκες της Commedia dell’Arte. Χρησιμοποιώντας το σώμα, τη φωνή, τη μιμική και τη χειρονομία, οι μαθητές κάνουν ένα ταξίδι στην ιστορία: με αφετηρία την Αναγέννηση, περνώντας από τον 18ο αιώνα, μέχρι και την θεατρική μεταρρύθμιση του Κάρλο Γκολντόνι θα φτάσουν ως στον Υπηρέτη δύο αφεντάδων σε σκηνοθεσία του Τζόρτζιο Στρέλερ, μια παράσταση που συνεχίζει να εντυπωσιάζει εδώ και 70 χρόνια. Με πάνω από 11 εκδοχές, αποτελεί τη πλέον διάσημη ιταλική παράσταση στον κόσμο και έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από 48 χώρες συνεχίζοντας έως σήμερα να αποτελεί «σχολείο» για τους νέους διπλωματούχους του Piccolo Teatro di Milano.

Με βάση την ικανότητα των ηθοποιών στο λόγο και την χειρονομία και το ταλέντο τους στον αυτοσχεδιασμό, η Commedia dell'Arte γεννήθηκε και αναπτύχθηκε στην Ιταλία μεταξύ του 16ου και του 18ου αιώνα. Ήταν μια εποχή κατά την οποία θίασοι επαγγελματιών ηθοποιών -  των κωμικών ηθοποιών - ταξίδευαν από πόλη σε πόλη, ακόμη και στο εξωτερικό, για να παίξουν τα έργα τους σε πλατείες, πανηγύρια και σε προαύλια εκκλησιών. Οι ηθοποιοί αυτοσχεδίαζαν, στηρίζοντας τη δράση τους σε ένα canovaccio, έναν καμβά  με γενικές πληροφορίες για την εξέλιξη της ιστορίας. Οι ηθοποιοί ειδικεύονταν σε σταθερούς ρόλους, τους οποίους έπαιζαν συχνά για όλη τους τη ζωή και ενίοτε μεταβίβαζαν και στα παιδιά τους. Οι εραστές, οι ηλικιωμένοι και οι υπηρέτες είναι οι τυπικοί χαρακτήρες της Commedia dell'Arte, που συχνά τυποποιούνται από μια μάσκα - ένας όρος που έχει γίνει συνώνυμος του «χαρακτήρα» - και ένα κοστούμι το οποίο το κοινό μαθαίνει να αναγνωρίζει σε όλες τις παραστάσεις. Ο Υπηρέτης δύο αφεντάδων είναι ένα μοντέλο για την κατανόηση του μετασχηματισμού της Commedia dell'Arte στα μέσα του 18ου χάρη στην παρέμβαση του Carlo Goldoni (1707 - 1793). Ο συγγραφέας καθιέρωσε την υπεροχή του δραματουργού πάνω στον ηθοποιό και τη θεμελιώδη σημασία του γραπτού κειμένου που ο ηθοποιός έπρεπε να αποστηθήσει, περιορίζοντας τον αυτοσχεδιασμό. Οι χαρακτήρες έπαψαν να είναι απλές μάσκες και εμπλουτίστηκαν με βάθος και ρεαλισμό. Γραμμένος πρώτα ως καμβάς, ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων απέκτησε την οριστική του μορφή το 1745.

Από τις 28 Ιανουαρίου έως την 1η Φεβρουαρίου ο Enrico Bonavera και ο Giorgio Bongiovanni θα διευθύνουν το εργαστήριο με συμμετέχοντες τους σπουδαστές του Γ έτους της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου.

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020, ώρα 17.00,  Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, Πειραιώς 52, Μοσχάτο -  ανοικτή παράσταση στον χώρο του εργαστηρίου. Διοργάνωση  Piccolo Teatro di Milano, Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία με την Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Γλώσσα: Ελληνικά, Ιταλικά

Είσοδος: Ελεύθερη για το κοινό

Το εργαστήριο εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του προγράμματος Tempo Forte Ιταλία – Ελλάδα.

 

Ο Enrico Bonavera γεννήθηκε στη Γένοβα και εργάζεται ως ηθοποιός και δάσκαλος υποκριτικής εδώ και σαράντα περίπου χρόνια. Μαθητής του Ferruccio Soleri με θητεία στο πειραματικό θέατρο, έχει συνεργαστεί με το θέατρο Οντίν του Eugenio Barba. Στο Piccolo εργάστηκε την περίοδο 1987-1990 και επέστρεψε το 2000. Μέχρι σήμερα συνεργάζεται χωρίς διακοπή ερμηνεύοντας τους ρόλους του Μπριγκέλα και του Αρλεκίνου στην θρυλική παράσταση Αρλεκίνος, Υπηρέτης δύο αφεντάδων. Παράλληλα αναπτύσσει μία προσωπική δραστηριότητα πάνω στην commedia dell’ arte και τους τύπους της που τον έχει ταξιδέψει στην Ιταλία και σε ολόκληρο τον κόσμο. Το 2007 τιμήθηκε με το βραβείο "Golden Harlequin" στο Mantua European Capital of Performance Festival. Διδάσκει από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 και έχει συνεργαστεί με τις σημαντικότερες σχολές θεάτρου στον κόσμο, από την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική έως την Κίνα.

Ο Giorgio Bongiovanni αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Piccolo με δάσκαλο τον Giorgio Strehler. Έκανε το ντεμπούτο του στο θέατρο στις 26 Οκτωβρίου 1990 στην εκδοχή του Αρλεκίνου που έκανε ο Δάσκαλος με τους μαθητές του.  Από τότε και για περισσότερες από 1.300 παραστάσεις είναι ο Πανταλόνε. Έχει κάνει μια επιτυχημένη καριέρα ως ηθοποιός και σκηνοθέτης. Έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες Luca Ronconi, Robert Carsen, Stéphane Braunschweig, Árpád Schilling, Lamberto Puggelli και Carlo Battistoni. Έχει συμμετάσχει σε διάσημες τηλεοπτικές παραγωγές.  Ως σκηνοθέτης εκτός από έργα του αγαπημένου του Γκολντόνι έχει σκηνοθετήσει  όπερα στην  Ιταλία και στο εξωτερικό, με έργα των Cimarosa, Donizetti, Rossini, Puccini και Jommelli μεταξύ άλλων. Διδάσκει σε masterclasses και  εργαστήρια τεχνική και υποκριτική στην Commedia dell'Arte καθώς και  στη Δραματική Σχολή  Luca Ronconi στο Piccolo Teatro di Milano.

Φωτογραφίες: Masiar Pasquali

Τελευταία ενημέρωση: 03/02/2020

ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ What'sON

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση του περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητας μας.
Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies.

Cookies