Εθνικό ΘέατροΕθνικό Θέατρο

Δέκατη Θερινή Ακαδημία Θέατρου Αρχαιολογία της Θεατρικής Εμπειρίας

21.5.2009

Θεσσαλονίκη, 21 Ιουνίου – 3 Ιουλίου 2009

Ξεκίνησε στις 21 Ιουνίου στη Θεσσαλονίκη η Θερινή Ακαδημία Θεάτρου που κάθε χρόνο οργανώνει το Εθνικό Θέατρο σε διάφορους τόπους της Ελλάδας και χώρους ειδικά επιλεγμένους με βάση το περιεχόμενο και τις ιδιαίτερες θεματικές της Ακαδημίας. Το μετεκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό αυτό πρόγραμμα που απευθύνεται κυρίως στους ηθοποιούς της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και θα διαρκέσει έως τις 3 Ιουλίου είναι φέτος το δέκατο σε μια σειρά που από το 2000 διευθύνει καλλιτεχνικά η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου. 

Η «Αρχαιολογία της θεατρικής εμπειρίας» είναι το βασικό θέμα του 2009 και αναφέρεται σε μια έννοια-κλειδί για τη σύγχρονη φιλοσοφία, τις τέχνες, τις περφόρμανς. Όχι μονάχα για τη σκέψη του Μισέλ Φουκώ, του Φρόυντ ή του Χάινερ Μύλλερ με τις χαρακτηριστικές προσεγγίσεις τους στη γνώση, το ασυνείδητο, την Ιστορία αλλά και για καλλιτέχνες της σκηνής, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συνθέτες, χορευτές, ζωγράφους συνιστά η αρχαιολογία ένα πολιτιστικό πεδίο και μια γόνιμη μεταφορά. Όπως ο αρχαιολόγος με τις εργασίες του, στις οποίες περιλαμβάνεται και η ανασκαφή, στέκεται απέναντι στα υλικά του παρελθόντος και τα ερείπια επιχειρώντας να αποκαταστήσει, να κατανοήσει, να ερμηνεύσει τα ίχνη ή τα υπολείμματα αρχαίων πολιτισμών έτσι και ο σύγχρονος καλλιτέχνης με αναδιφήσεις και ανιχνεύσεις επαναδραστηριοποιεί μνήμες, βιώματα και ντοκουμέντα και επανατοποθετεί στοιχεία του παρελθόντος σε ένα καινούργιο περίγυρο.

Σε τέσσερα κύρια εργαστήρια αντιμετωπίζεται η αρχαιολογία της θεατρικής εμπειρίας. Ο πολυβραβευμένος Λετονός ηθοποιός Γκούνταρς ʼμπολινς, γνωστός για τις ερμηνείες του σε σημαντικές παραστάσεις του ʼλβις Χερμάνις και για τις εμφανίσεις του σε μεγάλα θέατρα της Ευρώπης, θα διευθύνει εργαστήριο με τίτλο «Τι δεν χρειάζεται να ξέρει ο σκηνοθέτης». Στο εργαστήριο θα δοκιμαστούν τρόποι δημιουργίας μιας ατμόσφαιρας που βασίζεται στην ακρίβεια και στη λεπτομέρεια και θα προβληθεί η ερμηνεία του ηθοποιού σαν σκηνική εμπειρία που την καθορίζει η αρχαιολογία των σκηνικών αντικειμένων και του βιώματος.

Ο σκηνοθέτης, περφόρμερ και συγγραφέας Ούβε Μένγκελ με δράση στη Νέα Υόρκη και στον γερμανόφωνο χώρο θα διευθύνει εργαστήριο με θέμα την αυθεντικότητα. Θα εξερευνηθεί ο ευρύς κόσμος του βίαιου θανάτου, και μάλιστα του φόνου, με υλικά που θα αντληθούν από την εμπειρία, τη φαντασία, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, τα άλλα μίντια αλλά όχι την προσωπική ζωή των συμμετεχόντων. Για τους συμμετέχοντες που υποκαθιστούν τον ερευνητή ή τον ντετέκτιβ τα ίχνη, τα αντικείμενα, οι υποθέσεις και οι νοητικές κατασκευές ασκούν ιδιαίτερη γοητεία. Η εργασία του Μένγκελ συνδέεται με παραστάσεις διαδραστικές όπου όχι μόνο οι ηθοποιοί αλλά και οι θεατές είναι ενεργοί συμμέτοχοι σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο θεατρικό γεγονός. 

Ο Χούμπερτ Μάχνικ, συνθέτης, κιθαριστής, μέλος του Ensemble Modern και στενός συνεργάτης του Χάινερ Γκέμπελς και του Ουίλιαμ Φόρσαίτ θα διευθύνει εργαστήριο με θέμα «Ερείπια / Φαντάσματα / Θραύσματα». Το εργαστήριο, μεταξύ μουσικού θεάτρου και εγκατάστασης, θα προσεγγίσει από την πλευρά της καλλιτεχνικής πρακτικής τις ιδέες της εξόρυξης, της ανίχνευσης, της ανασκαφής, της ανέλκυσης. Σε αυτό θα χρησιμοποιηθούν κείμενα των συγγραφέων Πόε, Γκαίτε, Ζέμπαλντ.

Εργαστήριο χορευτικής έκφρασης θα διευθύνουν διαδοχικά η Γιαπωνέζα χορογράφος και χορεύτρια Χάιντι Ντούρνινγκ και η Ελληνίδα χορεύτρια Μαριάννα Καβαλλιεράτου. Η πρώτη δουλεύοντας με κομμάτια από παραδοσιακούς ιαπωνικούς χορούς θα θέσει το ζήτημα της πολυπλοκότητας της καλλιτεχνικής μνήμης όσον αφορά στις μεγάλες θεατρικές παραδόσεις. Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου, που από το 1992 μέχρι σήμερα συνεργάζεται στα θερινά σεμινάρια του Ρόμπερτ Ουίλσον στο Watermill και έχει χορέψει σε σπουδαίες παραστάσεις του Αμερικανού δημιουργού τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, θα δουλέψει με θέμα «Γύρω από το τραπέζι. Stillness – Reenactment – Movement». Γύρω από το τραπέζι είναι η κατάσταση των ηθοποιών από τον Στανισλάφσκι και ύστερα καθώς διαβάζουν το κείμενο και γύρω από το τραπέζι διαδραματίζεται η συνάντηση του ʼδη, της Περσεφόνης, του Σκύλου, της Δήμητρας και του Παιδιού στην «Περσεφόνη» του Ρόμπερτ Ουίλσον.

Η φετινή Ακαδημία Θεάτρου ως ιδιαίτερη καλλιτεχνική κοινότητα θα πραγματοποιήσει ανοιχτά για το κοινό τραπέζια εργασίας στις 22 Ιουνίου με τη μορφή της Performance-Lecture. Καλλιτέχνες που είχαν πάρει μέρος σε παλαιότερες Ακαδημίες επιστρέφοντας ρίχνουν ένα σημερινό βλέμμα και πραγματοποιούν μια προσωπική αναδρομή ή σχολιάζουν παλαιότερες εμπειρίες των Ακαδημιών στην προοπτική μιας αρχαιολογίας. Μεταξύ άλλων στα τραπέζια εργασίας η περφόρμερ Έλενα Βάλντμαν, ο συγγραφέας Ανδρέας Στάικος, ο σκηνοθέτης Σωτήρης Χατζάκης, η σκηνοθέτρια Εύα Λέβινσον, η εικαστικός Βουβούλα Σκούρα.

Η Ακαδημία συνεργάζεται με φορείς από τη Θεσσαλονίκη. Την πρώτη θέση ανάμεσά τους κατέχει  το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που διευθύνει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος και με το οποίο η Θερινή Ακαδημία έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν (2007).

Αιτήσεις από 25 Μαΐου έως και 5 Ιουνίου.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε το τμήμα ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ του website του Εθνικού Θεάτρου, www.n-t.gr, και να κατεβάσετε την αίτηση εγγραφής ή να απευθυνθείτε στο interdept@n-t.gr.


Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 5288253-4

Τελευταία ενημέρωση: 01/01/2005

ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ What'sON

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση του περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητας μας.
Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies.

Cookies